zondag 16 juli 2023

Train jezelf resoluut om vrede te bereiken

 Er worden veel uitspraken aan de Boeddha toegeschreven. Zo ging dat als je vroeger populair was en eigenlijk nog steeds. Als de Boeddha vandaag de dag had geleefd hadden we echter zeker geweten wat hij wel en wat hij niet zegt omdat zo goed als alles wat iedereen doet, dus zeker een goeroe als de Boeddha, wordt vastgelegd door minstens 20 smartphones van enthousiaste vloggers. Die luxe was er vroeger niet en we moeten vertrouwen op geschriften die soms na honderden jaren pas een orale vertelling registreren van een, toen helemaal, fantasierijke verteller. 

Omdat ik echter verwantschappen zie tussen mij en de Boeddha ( dat durf ik nu wel te zeggen want opsluiten in het gekkenhuis heb ik al gehad ) vind ik mezelf wel de juiste persoon om te kunnen zeggen of een uitspraak authentiek van de Boeddha komt of van een overenthousiaste fan. Voor zo ver ik in reïncarnatie geloof kijk ik niet zozeer naar oude bezittingen zoals de Tibetaanse monniken doen om een reïncarnatie te vinden, maar naar overeenkomsten in karakter en dat meen ik wel aan te treffen in de Boeddha. Overigens vind ik het maar een nep-methode van Tibet want toen ik zelf ook aan die test meedeed koos ik precies dezelfde spullen uit als het kind dat dan de zogenaamde reïncarnatie moet voorstellen. In mijn optiek gooien ze gewoon wat oude troep neer en de oorspronkelijke bezitting wordt opgepoetst waarna een kind, of ieder ander wat dat betreft, automatisch het glimmende voorwerp zal uitkiezen. Gewoon de zoveelste zwendel dus. Maar even afgezien daarvan durf ik vandaag rustig voor de Boeddha te spreken en wat mij betreft mag je er zelfs van uitgaan dat de Boeddha nu tegen je spreekt. In het Nederlands. 

Boeddha is geboren als een prins die beschermd opgroeide en toen hij werd geconfronteerd met de ellende van het leven, afstand deed van zijn kroon en de wereld introk. Hij gaat dan 7 jaar in mediatie als asceet onder een boom zitten. Dat is het uiteindelijk ook niet. En na luxe gekend te hebben en totale armoede, is zijn uiteindelijke leer die van matigheid. 

"Train jezelf resoluut om vrede te bereiken."

Het zou een uitspraak van Bruce Lee kunnen zijn. Als je maar hard genoeg de martial arts traint durft niemand meer met je te vechten. 



De Boeddha bedoelt echter met training, het trainen van zelfbeheersing. En dan niet zozeer dat je niet in woede uitbarst maar het beheersen van wat je eet, van wat je zegt, van je ademhaling etc. Kortom een volledige beheersing van al je handelen. Ik denk dat je daarvoor je eerst bewust moet worden van wie je bent en wat je doet. Dus stap 1 is de bekende Vrijmetselarij uitspraak: "Ken U zelve." Die trouwens origineel afkomstig is van de Tempel voor Apollo in Delfi, Griekenland. Als je jezelf kent dan weet je waar je handelen uit voortkomt en vervolgens weet je ook je verbeterpunten. En daar komen we dan bij de training. De verbeterpunten om een beter mens te worden of, ook weer in Vrijmetselarij termen, de "kubieke steen die past in de Tempel van Salomo." Dit is rond 926 voor Christus in Israël en de Boeddha leeft rond 370 voor Christus in India. Ik kan daar voor de rest geen verband tussen zie anders dan de normale archetypen van Jung. 

Ik denk dat we er rustig van kunnen uitgaan dat als de Boeddha het over training heeft dat hij het dan over meditatie heeft. Met andere woorden mediteer je suf, en dat doen die Boeddhisten wel, en dan vind je vrede, en dan wordt met vrede een staat van harmonie bedoeld waarin je rust hebt van de grote en kleine zorgen van het leven. Oftewel zit maar lang genoeg voor je uit te staren en dan maakt het je allemaal geen ene donder meer uit. Onverschilligheid durf ik het zelfs te noemen. Al komt de Boeddha dan meteen met een andere uitspraak over compassie, wat we kunnen beschouwen als empathie. Daar heeft Jezus het ook vaak over. En over vergeving. Zelf krijg ik er een beetje rare bijsmaak bij als iemand over vergeving begint en zeker zo vaak als Jezus. Dan denk ik toch dat die gast behoorlijk wat fout moet hebben gedaan om maar iedereen op te dringen dat ze moeten vergeven. Ik zie daar geen reden voor. Sterker nog, ik ben een grote fan van het omgekeerde. Maar ik dwaal af.

Mediteren heb ik in dit leven geleerd van een Surinaamse broeder met roots in India. "Zit in kleermakerszit in een verduisterde kamer, plaats een aangestoken kaars op ooghoogte voor je op zo'n 3 meter afstand, 2 meter is ook goed, en staar 30 minuten lang naar die kaars." Meteen viel mij de overeenkomst op met een verhaal van Roald Dahl van een gokker die op een soortgelijke manier leert door de speelkaarten heen te kijken en daarna alle pokerspellen wint. Anders dan Roald Dahl's gokker echter zie ik nooit de 3 verschillende stadia in een kaars maar ben ik meer op een gedachtentrein als ik mediteer en steevast word ik beloond met een openbaring, een nieuwe uitvinding over het leven. Tegenwoordig mediteer ik 20 minuten, het leven is tenslotte wat sneller geworden dan 16 jaar geleden, en ben dan meer bezig met de toekomstige dag in te plannen en alvast te anticiperen op toekomstige calamiteiten. Ook kijk ik niet per se meer naar een kaars maar soms gewoon voor me uit. En ja, dat komt een beetje op hetzelfde neer waar al mijn stadsgenoten getuige van zijn: ik zit op een bankje ergens op één van de pleinen van Rotterdam voor me uit te staren. Dat is ook meditatie. En eigenlijk is zo alles meditatie voor mij geworden. Of training. Maar dan in de martial arts dus. 

"De open hand kan je hand schudden als vriend of je wang slaan als vijand." 

Ik heb nog steeds emoties. Wel een stuk minder heftig dan vroeger. Dat is voor een groot gedeelte te wijten aan dat mijn grote vragen zijn beantwoord, dat ik met de jaren ouder dus rustiger word, en dat ik gestopt ben met cocaïne snuiven zal er ook wel mee te maken hebben.

"Train jezelf resoluut om vrede te bereiken."

Alles is training. Leef bewust. Vind je eigen antwoorden. En laat je door niemand gek maken. Dan heb je al een hoop vrede. En de vraag is of het wel de juiste levensinstelling is om 100% vrede te willen in je leven. Want wat is een leven zonder peper en zonder zout? Dan kan je net zo goed niet leven en als garnaal geboren worden. 

Ik ben een mens en ik wil leven. En leven kan verdriet betekenen. Maar daar zit schoonheid in. Vind ik.

Boeddha is een profeet die lang geleden leefde. En zijn uitspraken zijn wijs voor dat tijdperk. We leven nu in een andere tijd. De atoom-tijd heb ik begrepen, of de cola-tijd. Nieuwe tijden, nieuwe profeten. Steven Jobs is wel een goede kandidaat. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten